vrijdag 28 september 2012

nog een keer naar de Floriade
- deel 1: de landenpaviljoens

Ik wilde graag nog een keer naar de Floriade, omdat er zo veel te zien is, dat je in één dag lang niet alles kunt bekijken.
Samen met Guido en Ari heb ik de Floriade een tweede keer bezocht.

paviljoen China

Op het Chinese paviljoen staat een replica van een van de tuinen van Suzhou. De ingang is al prachtig:
met twee stenen leeuwen als poortwachters

Ari in zijn natuurlijke habitat ;-)

nog een mooie poort


paviljoen Spanje

Op het Spaanse paviljoen staat een mooi modern gebouw, door de gekleurde latten is het licht binnen ook gekleurd. Binnen is een overzicht van tuinbouwproducten uit verschillende regios van Spanje te zien.
Guido en ik wisten niet dat er ook sherry-azijn bestond, weer wat geleerd!


paviljoen Bulgarije

Heerlijk geurende rozen en aparte, strakke borders, die met hout in vakken verdeeld zijn.

En op de witte buddleja veel vlinders:


paviljoen India

De toegangspoort was prachtig. Mij vielen voornamelijk de mooie Ganesha beelden op, hieronder zijn er twee te zien.


paviljoen Sri Lanka

Hier zijn we alleen langsgelopen, maar dit beeld moest ik even fotograferen, zo prachtig met die witte achtergrond!


paviljoen Nepal

Binnen was het een soort bazaar (net als het paviljoen van India) waar voornamelijk sieraden en beeldjes te koop waren. Buiten stonden een paar prachtige beelden, die helaas niet in het budget pasten.


paviljoen Indonesië

Nog een prachtig paviljoen!
Twee indrukwekkende poortwachters bij de ingang:

Dit was een van de weinige paviljoens waar honden de gebouwen niet in mochten. Maar buiten ook genoeg te zien, zoals deze apart gekleurde waterlelie:

De echte zal ik nooit bezoeken, maar nu heb ik de Borobudur wel in miniatuur-versie gezien!


paviljoen Ecuador

Geen foto's van dit paviljoen, net als de meeste paviljoens van arme landen (zoals Sudan, Kenia en Jemen), was er binnen een bazaar. Guido zag hier een mooie jas, maar twijfelde of hij hem echt wilde kopen. De prijs was mooi, maar 40 euro...
Ik suggereerde dat we dan maar verder moesten gaan en als hij aan het eind van de dag de jas nog wilde hebben, we nog even terug konden gaan.
Uren later, toen we helemaal aan de andere kant van het park waren, zei Guido ineens: "We gaan nog even naar Ecuador!", dus wij terug en Guido kocht de jas.
Er hingen ook prachtige poncho's van alpaca, ik had bij het eerste bezoek de prijs niet durven vragen, maar ach, toch gedaan en voor 70 euro werd ik de trotse bezitster van een prachtige chocoladekleurige poncho met bijpassend petje. Ik kan er weer tegen de komende winter!

paviljoen België

Toen we hier de eerste keer langs kwamen was het Belgische paviljoen gesloten. Maar aan het eind van de dag was het weer open. Het gebouw had een prachtige daktuin, een soort park waar je lopen. Terug in het gebouw zag ik deze advertentie op het videoscherm. De camera pakte ik natuurlijk net te laat, dus even wachten tot de advertentie weer langs zou komen...


Ari kreeg meer dan genoeg aandacht op dit deel van de Floriade, hij werd uitgebreid geaaid door een Afghaanse dame (die nu misschien wel op zoek is naar een Pekingees), bewonderd en geaaid door Ecuadorianen, Nepalezen, Jeminieten en andere bezoekers van de Floriade ;-)

wordt vervolgd

Geen opmerkingen: